Radio

by Love Like Birds

If I could, I’d take Poppunt and vi.be out dancing on a rooftop, slightly drunk on champagne
Thanks to them and Jason Dousselaere (Teddiedrum), who choose my “Heavy Heart”, Ping Pong Tactic’s “Pocahontas” and Köhn’s “Goodbye Pluto” for this week’s Vi.be On Air

This is what Jason said:
“Een super “Duyster”-nummer met een efficiënte minimale productie die me aan Leonard Cohen doet denken. Enkel een tokkelgitaartje en een stem, en op het juiste moment, knal, heerlijk subtiel dreigende backings. De zwoele, slepende stem lokt je binnen als de lekkerste sirene, en je blijft plakken tot de laatste noot. Dit is fluisterpop topmateriaal, pretentieloos en emotioneel. Ok misschien wel wat meisjesmuziek maar toch! Love this bird! Dit is de shit. Ik geloof het. ”
(http://vi.be/onair/home.jsp)
That’s how “Heavy Heart” got on Studio Brussel this week!

At the same time; “Manic” was chosen by the lovely people of Radio 1, who have been putting me in their playlist since yesterday
They said:
“Elke week gaat Radio 1 op zoek naar nieuw talent op de Poppunt-site vi.be. Deze week kozen we voor ‘Manic’ van de Gentse band Love Like Birds

Elke De Mey doet wat geheimzinnig over het onstaan van de groepsnaam Love Like Birds, en wij zijn gelukkig dol op wat mysterie nu en dan. Voor je het weet slaat je fanasie op hol met dat soort geheimen, en haar muziek werkt dat overigens ook wat in de hand. Er zit een melacholische sfeer in, en een snuifje venijn. Het smaakt af, kortom. Ze wil geen singer/songwriter genoemd worden want daar kan ze niet goed tegen, terwijl ze dat op de keper beschouwd wél is: een zangeres die eerlijke liedjes schrijft en zingt. Elke mag tegen zijn, wij zijn voor!”
(http://www.radio1.be/programmas/allez-allez/viberadio1-love-birds-manic)
You can find the radio-interview right here: http://www.radio1.be/programmas/allez-allez/viberadio1-love-birds-manic . Click: “Identikit Love Like Birds”

Poppunt asked away:

‘Manic’ van Love Like Birds

Wekelijks selecteert Radio 1 op vi.be een talentvolle artiest of band, belt die op voor een woordje uitleg en schenkt het verkozen nummer airplay op Allez Allez, Exit en Volume 1. Deze week gaat de eer naar Love Like Birds met het nummer ‘Manic’. Poppunt stuurde de band enkele vragen, die met plezier werden beantwoord.

Stel het project Love Like Birds eens kort voor.
LLB: “Love Like Birds is mijn alter ego waarmee ik reeds 2 jaar nummers naar buiten breng. Omdat de tijd rijp was voor een volgende stap kroop ik onder de vleugels van een wonderlijke duo; The Henderson Brothers, ofteJinte Deprez (Balthazar) en Gertjan Van Hellemont (Douglas FirsThe Bony King of Nowhere) om een eerste EP op te nemen. Zij namen de nummers onder de loep, arrangeerden ze en namen ze op. Jasper Hautekiet (TheBallroomquartet, ex-Milow) werd uitgenodigd om de contrabas op de EP te verzorgen. Voor de komende optredens zal de bezetting op het podium verdubbelen en trekken we het live gebeuren van solo artiest naar een voller geluid dat meer aanleunt bij de EP.

Hoe is ‘Manic’ tot stand gekomen?
LLB: “Toen we 8 jaar geleden een gitaar kregen van de Sint wist ik niet goed hoe ik nu precies moest starten. Ik kroop er dan ‘s nachts maar mee onder de lakens om A-mineur te spelen, voor een uur, tot ik echt ambetant werd dat de nummers er niet gewoon uitvloeiden. Na veel nummers te stelen (vooral Cat PowerDamien Rice & Sufjan S. in die tijd) vond een eigen nummer eindelijk zijn weg naar buiten en werd gedoopt als Manic.”

Hoe en waar is de opname gemaakt?
LLB: “Voor de opnames trokken we naar Nuttree Studios, de gezelligste home-studio die ik ken, verborgen aan de rand van Gent. Daar haalden Jinte en Gertjan het beste in mij, Jasper en zichzelf naar boven. Met genoeg plaats voor ontspanning met D12 en dartwedstrijden in de tuin. Het resultaat van dit alles werd meegenomen naar een loftachtige, James Dean slaapkamer op een derde verdieping in hartje Gent, waar deze werd gemixed door Jinte en werd doorgegeven aan Filip Tanghe, die het meenam naar de donkerte van zijn kelder en zijn magie zijn werk liet gaan in de mastering. Dit alles werd gebrand op schijfjes, verpakt in de foto’s van Charlotte Boeyden, die werden bewerkt door Nina Vandeweghe en Liesbeth Feys.”

Wie of wat heeft je aangezet om muziek te beginnen spelen?
LLB: “Zingen (en dansen) deed ik al van kinds af aan, ook op de scouts was ik niet weg te slaan van het groepje dat daar met gitaar en songbook tot vervelens toe voor de honderdste keer Wonderwall aan het kelen was, wat later overging in duetten met men beste vriend waarbij we 20 minutenlange versies maakten van ‘Hit Me Baby One More Time’. Toen we thuis die gitaar kregen voelde ik de drang naar nummers maken, maar lukte dat pas 3 jaar later. Sindsdien komen er sporadisch nieuwe nummers opduiken, geen idee waar ze vandaan komen.”

Welke zijn jouw grootste invloeden?
LLB: Muzikaal zijn dat in de eerste plaats Rivulets en (de jonge) Cat Power, om hun eerlijkheid, en de durf alles op tafel te gooien en er muziek onder te zetten, zonder fantastisch grote arrangementen. Gevoelens in hun essentie weergeven en van binnenuit spelen. Voor mijn eigen teksten word ik uiteraard beïnvloed door alles rond me. Ik kan geen verhalen uitvinden en deze in een nummer zetten. Dat voelt niet echt.”

Wat is jou muzikale ambitie?
LLB: “Ik wil graag voor mensen zijn wat mijn lievelingsbands voor mij zijn. Een steun in wat dan ook, door het gevoel van ‘Shit, ja, zo voelt he’ en het besef dat je niet de enige bent. En reizen. Ik wil zo graag nog eens op tour. Ik heb er in de 2e helft van september even van kunnen proeven, en ik wil meer. Op die week heb ik heel fijne mensen ontmoet, en zo zijn er nog veel meer.”

Wat vind je van de quote van Radio 1?

LLB: “Je maakt me een grotere rebel dan ik ben. De liefde is wederzijds.”

(http://poppunt.be/magazine/articles/article.jsp?id=6923)

As you see, I had an amazing week!
Thank you so

x

